ورزش رزمی بوکس

خودباوری در ورزش بوکس

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۵۸ ب.ظ

این موقعیت های خاص برای رشته های ورزشی مختلف متفاوت است، برای مثال برای یک بازیکن بدمینتون انجام صحیح یک سرویس سرنوشت ساز، برای یک ورزشکار رشته پرش داشتن یک پرش سه گام موفقیت آمیز پس از ناکامی های قبلی و برای یک بوکسور واکنش درست در برابر یک قضاوت نادرست ریفری می باشد یا باختن درمسابقه ای که انتظار  می رفت برنده باشد، از لحاظ روانی بسیار مهم هستند.

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2014/07/aiba_suspends_indian_boxing_federation_1354872734_540x540-1969057.jpg

فکر کنید هرگاه کارها طبق برنامه  پیش نرفته اند، واکنش شما چه بوده است؟

ارائه بهترین بازی بدون خطا کمتر ممکن است،  پس باید از اشتباهات خود درس بگیریم و با استفاده از آن مسیر پیروزی را هموار کنیم. آیا شکست ها خودباوری شما را متزلزل کرده و موجب ضعف انگیزه در شما می شود یا به صورت یک کاتالیزور عمل کرده وباعث افزایش سعی و تلاشتان می شود؟ حتی بوکسورهای بزرگ و حرفه ای های معروف باشکست مواجه شده اند. سیتوبیلکی ورزشکار المپیک، در کتاب خود به نام«ذهن برنده» از نقطه قوت و گاهی ضعف روانی خود به عنوام بزرگترین عاملی یاد می کند که موجب شده است گاه به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسد یا نزدیک به آن ها عمل کند. او در «ذهن برنده» از دوران بی تجربگی خود سخن می گوید. زمانیکه وی در سن نوجوانی طعم موفقیت را چشید، دریافت آمادگی رویارویی با مشکلات وموانع  ذهنی شرکت در مسابقات سطح بالا را ندارد. او ادعا می کند برای وی استفاده از راهکارهای روانی عامل مهمی برای کنارآمدن با استرس ناشی از مسابقه بودند. اکثرقهرمانان و مربیان موفق معتقدند که عوامل روانی به اندازه ویژگی های فیزیکی اهمیت دارند  و پس از کسب مهارت های جسمی برای شرکت در یک مسابقه ورزشی، معمولاً ورزشکاری که فکر خود را بیشتر تحت کنترل دارد، برنده خواهد شد. ثبات ذهن، جانشین کمبود مهارت ورزشی نیست، اما در شرایط مشابه می تواند عاملی برای برد یا باخت باشد. اما آیا قهرمانان ثبات ذهن را به ارث می برند یا آن را با تمرین و تجربه بدست می آورند؟ تحقیقات نشان می دهند در حالی که یک دسته از افراد ذهن پایدارتری نسبت  به دیگران دارند، اما می توان با تمرینات درست ذهن خود را با ثبات کرد.

ثبات ذهن چیست؟

 برای تعریف این مفهوم بهتر است اثرات آن را بر رفتار و طرز بازی در نظر بگیرید.

ورزشکاری  که ثبات ذهنی دارد احتمالاً : بدون توجه به عوامل موقعیتی، به نتایج نسبتاًثابتی دست  پیدا می کند. حتی وقتی که شرایط ایده آل نیست، دیدگاه مطمئن، مثبت و خوشبینانه  خود را حفظ می کند و تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد. با مسائلی که موجب انحراف ذهن می شود کنار می آید، بدون این که اجازه دهد تمرکز ایده آلش رامختل کنند. ناراحتی  و درد را کنترل می کند. وقتی ادامه کار مشکل می شود، همچنان به تلاش خود ادامه می دهد.  انعطاف پذیر است و پس از شکست دوباره از نو آغازمی کند.

منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۱
محسن مردانی

بوکس

قهرمان

مهارت

ورزش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی